Santa Creu d’Olorda

Olorda

Dins el Parc Natural de Collserola, a tocar de Barcelona, hi ha espais que mereixen una visita familiar. Per molts motius. Per les vistes que ofereixen. Pels espais oberts dels que la canalla pot gaudir, i fins i tot per raons culturals, naturals o de paisatge.  Avui presentem un d’aquest espais. És un lloc ideal per treure els infants a jugar i còrrer. Hi ha grans esplanades. També és fantàstic per anar-hi de pic-nic. Hi ha taules, barbacoes i fogons per fer-hi carn a la brasa. L’aparcament és generòs, i l’accés fàcil. La única pega és que els dies de festa hi puja molta, molta gent. És un dels “merenderos” preferits de Barcelona. Està obert de dilluns a dijous i els festius, de 9 a 17 hores, al llarg de l’any. A l’estiu l’horari és de dilluns a diumenge, i també festius de 9 a 16 hores, i de nit, de 19 a 24 hores. S’hi pot arribar des de Barcelona, naturalment, per la carretera que va a Molins de Rei, però també des de Valldoreix, i fins de Sant Feliu de Llobregat, per una pista de terra, ampla i segura. A més de les esplanades, l’aparcament i l’ermita, gaudireu de boscos, senders, i camins de bici. De tota manera la millor forma d’anar-hi és des de Barcelona, pel barri de Sarrià, agafant la carretera que puja cap a Vallvidrera, però desviant-vos, atenció!, un km. abans d’arribar a Vallvidrera poble. Cal agafar llavors la carretera que va cap a Molins de Rei: la BV 1468. Tranquils, perquè el creuament està ben senyalitzat, però cal estar atent. Si veniu des del Tibidabo, llavors cal travessar Vallvidrera en direcció Barcelona i Sarrià, i agafar la carretera que baixa a Molins de Rei, la BV-1468, a mà dreta. La carretera careneja, amb vistes a Sant Pere Màrtir i el Baix Llobregat, fins que a l’arribar al coll. Llavors ja veureu l’ermita i l’aparcament. Està indicat: Santa Creu d’Olorda. L’ermita és románica amb afegitons posteriors. Enganxada, veurem la casa de l’ermità, avui un restaurant de carn a la brasa, Si us cal informació, truqueu: 936 689 665. Us vendran llenya, vi, i podreu encarregar plats cuinats, si no voleu dinar allà mateix. Completen els equipaments àmplies explanades assolellades, però, com ja hem dit abans, amb força bosc. També us hem citat, i ho tornem a fer el gran aparcament. El més bonic, insistim, el què més ens agrada, és que, quan sortiu de l’àrea d’esbarjo, deseguida trobareu ben aviat el bosc, força tupid. No deixeu d’arribar-vos fins l’antiga pedrera dels ocells, que és un espai de gran interès geològic, mineralògic i naturalista, molt ben restaurat. Ara és un indret fresc i humid on niuen molts ocells. També podeu fer diversos itineraris de natura, per la vessant més ombrívola, baixant cap a les valls de Santa Creu i Sant Feliu. Si sou bons caminadors podeu arribar-vos fins el santuari de la Salut o fins a Castell Ciuró. La carretera BV 1468, continua cap a Sant Bartomeu de la Quadra, on hi ha altres espais interessants, com ara la Rierada, i acaba a Molins de Rei. De Santa Creu d’Olorda, una pista de terra, d’ús industrial (pedreres), baixa a Sant Feliu de Llobregat, però cal vigilar-ne l’estat. Us agradarà Santa Creu, i tan a tocar de Barcelona!.

Dentro del Parque Natural de Collserola, cerca de Barcelona, hay espacios que merecen una visita. Hoy presentamos uno de estos espacios. Es ideal para sacar a los niños a jugar y correr. Hay grandes explanadas. También es fantástico para ir allí de picnic. Hay mesas y fogones para hacer carne a la brasa. El aparcamiento es generoso, y el acceso fácil. La única pega es que los días de fiesta sube mucha, mucha gente. Puedes llegar desde Barcelona-Sarrià, tomando la carretera hacia Vallvidrera, pero desviándote, ¡atención!, justo un km. antes de llegar a Vallvidrera pueblo. Hay que coger la carretera que va hacia Molins de Rei: la BV 1468. Tranquilos, porque el cruce está bien señalizado, pero hay que estar atentos. Si se viene desde el Tibidabo, entonces hay que atravesar Vallvidrera en dirección Barcelona y Sarrià, y tomar la carretera que baja a Molins de Rei, la BV-1468, a mano derecha. La carretera mantiene la altura, con vistas a Sant Pere Mártir y el Baix Llobregat, hasta que al llegar a la collada. Entonces ya veréis la ermita y el aparcamiento. Está indicado: Santa Creu d’Olorda. La ermita es románica con añadidos posteriores. Pegada, veremos la casa del ermitaño, hoy un restaurante de carne a la brasa, Tel. 936 689 665, donde se puede comprar leña, vino, y encargar platos cocinados, si no se desea comer allí mismo. Completan los equipamientos amplias explanadas soleadas, mucho bosque, gran aparcamiento, mesas y barbacoas. Si se sale del área de recreo, encontrareis muy pronto el bosque. No dejeis de llegar hasta la antigua cantera de los pájaros, que es un espacio de gran interés geológico, mineralógico y naturalista, muy bien restaurado. Ahora es un lugar fresco y húmedo donde anidan muchos pájaros. También se pueden hacer diversos itinerarios de naturaleza, por la vertiente más sombría, bajando hacia los valles de Santa Creu y Sant Feliu. Si sois buenos caminantes plantearos llegar hasta el santuario de la Salud o hasta Castell Ciuró. La carretera BV 1468, continúa hacia Sant Bartomeu de la Quadra, donde hay otros espacios interesantes, como la Rierada, y termina en Molins de Rei. De Santa Creu d’Olorda, una pista de tierra, de uso industrial, (canteras), baja hasta Sant Feliu de Llobregat, pero hay que vigilar su estado.