Sant Miquel del Montmell

montmell

El Montmell és un massís de la serralada prelitoral catalana, a cavall entre el Penedès i l’Alt Camp. Son turons alts, amb vocació de muntanya, salvatges, agrestes. Tot i ser un espai molt sec, molt semblant a les serres valencianes, encara hi ha força vegetació, sobretot el pi blanc, i la garriga que dominen tot l’espai. El Montmell ofereix bones possibilitats d’excursions familiars no gaire cansades, i molt resultones. Com per exemple pujar fins l’ermita de Sant Miquel, romànica, molt rústica, a mig aire de la muntanya, ni dalt de tot, ni a baix. O bé fer la pujada completa fins la Talaià del Montmell, que no arriba als 1000 metres per poc, però que ofereix vistes increibles sobre Tarragona, tot el Penedès, Montserrat i el Pirineu. Arribareu al Montmell si aneu per l’autopista AP-7 cap a Tarragona, desviant-vos per la AP-2 cap a Lleida. Sortiu a la sortida 12, fins entrar a La Bisbal del Penedès. D’allà agafeu la TV-2401 fins La Joncosa del Montmell, poblet petit a sota mateix de la serra, al cantó del sol. Passat el poble, de baixada cap a l’Alt Camp, cap a Masllorenç, trobareu a mà dreta una desviació per un camí de sorra, força ample, però amb molts xaragalls, difícil de passar segons com. Aquesta pista forestal és la millor manera de fer una primera excursió al Montmell. La pista va pujant pel cantó de solei fins arribar a una àrea recreativa, anomenada àrea recreativa forestal del Montmell. Trobareu allà una vintena de taules, de fusta, força antigues i atrotinades, i unes quantes barbacoes, una font i lavabos. Tot al mig del bosc de pins. Per més informació cal trucar a l’ajuntament de La Joncosa, al telèfon 977688429. Podeu dinar molt bé aquí, fer-hi una bona carn a la brasa o una calçotada. Des de l’àrea podeu fer una bonica excursió familiar. Es tracta de seguir la pista, o bé anant pel bosc fins arribar a la propera església nova del Montmell. És d’estil gòtic, molt modificat, i està en ruïnes. Continuem amunt per la pista forestal, si anem en cotxe, o bé pel camí del bosc fins arribar dalt de tot del coll. Deixeu els vehicles. Veureu un sender ben marcat, a mà dreta, que puja de valent fins arribar a l’església romànica de Sant Miquel, rupestre, bonica. Una terrassa ofereix una vista espléndida de tot el Camp de Tarragona, fins el mar. Si voleu continuar fins la creu i el castell de la Talaia, a 900 metres d’alçada, cal que sortiu per l’absis de l’església i seguiu el camí que puja, grimpador, cap a la creu que corona la muntanya. El cim més alt de la serra, l’anomenada Talaia del Montmell està al costat. L’antic castell del Montmell està en un altre turó al costat. Podeu fer la ruta, o desfer-la segons les ganes de caminar que tingueu. Si seguiu la pista, des del coll, ara ja de baixada, entrareu en la amable i bonica vall de Sant Marc, a la zona d’obaga del Montmell, amb alzines i molta vegetació. Bona zona de bolets. Baixareu fins la carretera que va de Vilarodona a Aiguaviva i el Pla de Manlleu. Us recomanem que l’agafeu de pujada, a la dreta, cap a Aiguaviva i així pujareu el Montmell per la zona d’obaga. A l’arribar al coll, a mà dreta de nou, surt una pista encimentada i asfaltada a trams, que us portarà de nou a la Joncosa. Una bonica ruta per unes terres desconegudes i ignotes, per carreteres que mai no heu circulat. També hi ha la possibilitat de baixar a Vilarodona, a la vall del Gaià, per anar a veure el Monestir de Santes Creus, joia del Císter català, i dinar de pícnic o de barbacoa, a l’àrea de l’Albareda de Santes Creus, molt bonica. De fet seria bona idea fer un cap de setmana per aquestes terres. Si no feu pícnic, podeu dinar molt bé a Vilarodona, i també als pobles del voltant. Teniu el restaurant Les Fonts, petitó i coquetó, al centre del poble,  “La Serra del Gaià”, a la carretera que va a Santes Creus, tel: 977 63 85 57, o “El Vinyet”, a la mateixa carretera, un xic més endavant. 977 63 91 99. A Santes Creus hi ha tota mena de bons restaurants, alguns oferint habitacions, com ara l’Hostal Grau, o bé Cal Mosso. També podeu provar de dinar a Valls o als entorns. Per exemple a la Masia Bou, la internacional de la calçotada. O a l’Hotel Casa Fèlix, un altre temple del calçot. O al restaurant El Tast. Al Pla de Santa Maria, a 10 kms de Vilarodona, teniu La Masia del Pla. Prop del Montmell hi ha hotels molt ben condicionats, com el Class de Valls, i cases rurals maravelloses, com Cal Rosset, molt maca, o com les Vinyes, a Vilardida, un hotelet amb encant. A Vilabella del Camp teniu Cal Parines. Una agradable excursió familiar i un bon cap de setmana, si voleu!.

El Montmell es un macizo de la cordillera prelitoral catalana, a caballo entre el Penedès y el Alt Camp. Son cerros altos, con vocación de montaña, salvajes, agrestes. A pesar de ser un espacio muy seco, muy parecido a las sierras valencianas, hay bastante vegetación, sobre todo de pino blanco, y monte bajo, que domina todo el espacio. El Montmell ofrece buenas posibilidades de excursiones familiares muy resultonas. Como por ejemplo subir hasta la ermita de San Miguel, románica, muy rústica, a media altura de la montaña. O bien hacer la subida completa hasta la atalaya del Montmell, que no llega a los 1000 metros por poco, pero que ofrece vistas increíbles sobre Tarragona, todo el Penedès, Montserrat y el Pirineo. Llegarán al Montmell si van por la autopista AP-7 hacia Tarragona, desviándose por la AP-2 hacia Lleida. Salgan en la salida 12, hasta entrar en La Bisbal del Penedès. De allí tomen la TV-2401 hasta La Joncosa del Montmell, un pueblo pequeño justo debajo de la sierra. Pasado el pueblo, de bajada hacia el Alt Camp, hacia Masllorenç, encontraréis a mano derecha un desvío por un camino de tierra bastante ancho, pero con muchos baches, y difícil de pasar según cómo. Esta pista forestal es la mejor manera de hacer una primera excursión al Montmell. La pista va subiendo por el lado de la solana hasta llegar a un área recreativa, denominada área recreativa forestal del Montmell. Encontrarán allí una veintena de mesas, de madera, bastante antiguas y destartaladas, y unas cuantas barbacoas, una fuente y aseos. Todo en medio del bosque de pinos. Para más información llamar al ayuntamiento de La Joncosa, en el teléfono 977688429. Pueden comer muy bien aquí, hacer una buena carne a la brasa o una calçotada. Desde el área se puede hacer una bonita excursión familiar. Se trata de seguir la pista, o bien yendo por el bosque hasta llegar a la cercana iglesia nueva del Montmell. Es de estilo gótico, muy modificado, y está en ruinas. Continuamos arriba por la pista forestal, si vamos en coche, o bien por el camino del bosque hasta llegar arriba de la collada. Dejen allí los vehículos. Veréis un sendero bien marcado, a mano derecha, que sube duro hasta llegar a la iglesia románica de San Miguel, rupestre, bonita. Una terraza ofrece una vista espléndida de todo el Camp de Tarragona, hasta al mar. Si desean continuar hasta la cruz y el castillo de la Atalaya, a 900 metros de altura, hay que salir por el ábside de la iglesia y seguir el camino que sube, trepador, hacia la cruz que corona la montaña. El pico más alto de la sierra, la llamada Atalaya del Montmell está al lado. El antiguo castillo del Montmell está en otro cerro junto a este. Pueden hacer la rutan según las ganas de caminar que tengan. Si siguen la pista, desde el collado, ahora ya de bajada, entraréis en el amable y hermoso valle de San Marcos, en la zona de umbría del Montmell, con encinas y mucha vegetación. Buena zona de setas. Bajaréis hasta la carretera que va de Vilarodona hasta Aiguaviva y el Pla de Manlleu. Les recomendamos que la tomen de subida, a la derecha, hacia Aiguaviva y así suben el Montmell por la zona de umbría. Al llegar al coll, a mano derecha de nuevo, sale una pista de cemento, asfaltada a tramos, que les llevará de nuevo a la Joncosa. Una bonita ruta por unas tierras desconocidas y ignotas, por carreteras por las que nunca habeis circulado. También existe la posibilidad de bajar a Vilarodona, en el valle del Gaià, para ir a ver el Monasterio de Santes Creus, joya del Císter catalán, y comer de picnic o de barbacoa, en el área de la Albareda de Santes Creus , muy bonita. De hecho sería buena idea hacer un fin de semana por estas tierras. Si no hacen un picnic, pueden comer muy bien en Vilarodona, y también en los pueblos de alrededor. Tenéis el restaurante Les Fonts, pequeñito y coqueto, en el centro del pueblo, o “La Sierra del Gaià”, en la carretera que va a Santes Creus, tel: 977 63 85 57, o “El Vinyet”, en la misma carretera, un poco más adelante. 977 63 91 99. En Santes Creus hay todo tipo de restaurantes, algunos ofreciendo habitaciones, como el Hostal Grau, o bien Cal Mosso. También puede intentar comer en Valls o los entornos. Por ejemplo en la Masia Bou, la internacional de la calçotada. O en el Hotel Casa Félix, otro templo del calçot. El Pla de Santa María, a 10 kms de Vilarodona, tienen La Masía del Pla. Cerca del Montmell hay hoteles muy bien acondicionados, como el Class de Valls, y casas rurales maravillosas, como Cal Rosset, muy bonita, o como las Viñas, en la aldea de Vilardida, un hotelito con encanto. En Vilabella del Camp tienen Cal Parines. En fin: una agradable excursión familiar y un buen fin de semana.